Sunday, April 26, 2009

علایم کمبود عناصر در انگور-بخش اول




آهن

علایم کمبود ابتدا در برگهای جوان مشاهده می شود . برگ بصورت یک صفحه زردرنگ با شبکه ای از رگبرگهای سبز در می آید


پتاسیم

علایم برگی معمولا دراوایل تابستان ابتدا در برگهای وسطی شاخه دیده می شود. کم رنگ شدن و زردی برگها از قسمت لبه کناری آن شروع شده ،با گذشت زمان زردی ادامه یافته و تا بین رگبرگهای اصلی پیشرفت می کند.
کمبود پتاسیم با کمبود آهن این تفاوت را دارد که در کمبود آهن تنها رگبرگها سبز باقی می مانند .ولی در کمبود پتاسیم قسمت های کناری رگبرگ هم سبز باقی می ماند.




درانگور بیدانه قسمت پایینی خوشه در اواسط تابستان متلاشی شده و فرو می ریزد ،حبه ها مانند کشمش خشک می شوند.
دربهار کلروز حاشیه برگ و لکه های نکروز مشاهده می شود که درادامه به نکروز حاشیه ای و بین رگبرگی همراه با برگشتگی لبه برگها منجر می شود.


روی

خوشه ها رشد نامرتب دارند ،تعدادی از حبه ها کوچک باقی مانده و مابقی رشد م یکنند. رشد شاخه های جانبی متوقف شده و برگها کوچک می مانند،




سینوس برگها درناحیه دمبرگ بازشده و اطراف رگبرگها سبز و بین انها سبز مایل به زرد می شود
. پهنک برگ تقارن خود را از دست می دهد.
بور

شاخه ها کوتاه می مانند. درحالت شدید قسمت رویشی انتهای شاخه می میرد. و این شاخه ها میوه ده نبوده و دارای خوشه های ناقص خواهند بود . برگهای پایینی تغیر شکل داده و بادبزنی می شوند.رگبرگها برجسته. موهای با کمبود شدید میوه ندارند. وبعضی از خوشه ها در زمان گل سوخته یا خشک می شوند. به طوریکه فقط ساقه خوشه همراه با چند حبه باقی می ماند.
شکل ها حبه ها غیر طبیعی شده به شکل گرد و پهن در می آیند . حبه های تغییر شکل یافته دراثر کمبود بورنباید با علایم کمبود روی اشتباه شوند. درکمبود ناشی از روی خوشه ها دارای حبه های ریز باشکل طبیعی هستندو بیشتر این حبه ها سبزو سفت باقی می مانند. این حبه ها با حبه های تحت تاثیر کمبود بور ازنظر اندازه بسیار متفاوت هستند .



No comments: